گیربکس صنعتی و اهمیت تعمیر و نگهداری منظم و دقیق آنها

گیربکس صنعتی و الکتروگیربکس یکی از حیاتی ترین اجزای خطوط تولید و تجهیزات صنعتی به حساب می آیند. بنابراین پس از بحث انتخاب گیربکس که فرایندی بسیار مهم و تایین کننده می باشد و فرض بر این باشد که این فرایند به درستی انجام شده است نگهداری و تعمیرات گیربکس های صنعتی از مهمترین دغدغه های مصرف کننده در صنایع مختلف می باشد. پس از انتخاب صحیح، نگهداری و تعمیرات منظم مهمترین عامل عدم خرابی و پرهیز از هزینه های سنگین احتمالی خواهد بود. بنابراین صرف حتی هفته ای یکساعت برای توجه به عملکرد و نگهداری گیربکس یا الکتروگیربکس شما می تواند میلیون ها تومان صرفه جویی در هزینه داشته باشد به شرطی که مسئولان تعمیرات و نگهداری بدانند به چه نکاتی هنگام بازرسی گیربکسها باید توجه کنند.

گیربکس صنعتی به غیر از چرخدنده ها شامل اجزای مهم دیگری می باشند که هنگام بازرسی ها حتما باید از صحت عملکرد و سلامت آنها اطمینان حاصل شود. اجزایی مانند بلبرینگ ها، شافت ها، انواع خارها، روغن، گریس و سیستم های روغنکاری، کاسه نمد و درپوش ها، واشرها و لاینرها، پیچ و مهره و پین ها. عموما هنگامی که مشکلی برای یک گیربکس یا الکتروگیربکس پیش می آید تصور بر این است که گیربکس از کیفیت ساخت خوبی برخوردار نبوده است و اولین تقصیرها متوجه سازنده می باشد. در صورتی که در اکثر مواقع این تصوری غلط است چرا که شواهد و تحقیقات چیز دیگری را نشان می دهند.

بر اساس بررسی نتایج تحقیقات انجام شده و نتایج مندرج در کتاب هندبوک ASM Metals موارد زیر به عنوان رایج ترین دلایل خرابی گیربکسها معرفی شده اند.

گیربکس صنعتی و عمده دلایل خرابی آنها

همانطور که در نتایج مشهود است حدود 75 درصد از دلایل خرابی گیربکس صنعتی از سمت مصرف کننده و تنها 25 درصد از دلایل خرابی ها متوجه تولید کننده می باشد. جزییات عوامل خرابی گیربکس صنعتی یا الکتروگیربکس که عامل اصلی آن مصرف کننده می باشد به شرح جدول زیر است.

 

دلایل خرابی گیربکس صنعتی مرتبط با مصرف کننده

دلایل خرابی گیربکس های صنعتی به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می شوند. دلایل فرعی شامل روغن ریزی، پوشیده شدن گیربکس یا الکتروگیربکس با گرد و غبار، کم بودن روغن، غیر همسویی در کوپلینگ ها می شوند. چنانچه دلایل فرعی برای مدت طولانی ادامه پیدا کنند و به آنها توجه نشود می توانند به مسائل جدی تری تبدیل شده و خرابی بیشتری به بار بیاورند و یا باعث بروز دلایل اصلی خرابی در گیربکس صنعتی شوند که شامل خرابی در بلبرینگ ها، زنگ زدگی، شل شدن اتصالات مکانیکی، آسیب به شافتها و دندانه چرخدنده ها می باشد که می تواند منجر به آسیب جدی در دنده ها یا مجموعه گیربکس شود.

گیربکس صنعتی باید طبق برنامه مدون و منظم تحت بازرسی قرار بگیرد. روشهایی مانند مشاهده منظم و چک کردن ظاهر بیرونی گیربکس و بررسی صدای عملکرد، اندازه گیری منظم ارتعاشات که اگر خارج از بازه تعریف شده در استاندارد یا مشخص شده توسط تولید کننده باشد باید دنبال علت آن گشت چرا که در بلند مدت باعث آسیب خواهد شد، تحلیل های اسپکترام و نمونه گیری از روغن در دوره های مشخص عملکردی و تحلیل آن می تواند در تعمیر و نگهداری هر چه بهتر گیربکس صنعتی بسیار موثر باشند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

در حال بارگیری کپچا...

فهرست